Tempel

tempel

tempel

tempel

tempel

tempel

En av de lite mer molniga dagarna åkte jag och Mattias själva till tre olika tempel. I alla de tre templen vi besökte fanns Thammayut- munkar,  de mer strikt akademiska som bär brun dräkt. Vilket också medförde att de låg lugnt ut i skogen eftersom de ska skapa distans till det högljudda samhället och underlätta för meditationen. Så efter många slingriga och branta bergsvägar var vi framme.

tempel

tempel

tempel

I och utanför det sista templet vi besökte bodde massa apor. Jag tittade nästa mer på en unge vi såg hägnades på sin mammas mage än templet. Den ser så sjukt läskigt mänsklig ut. Som en lite gammal gubbe som tittar på en.

tempel

tempel

Jag hade kanske de jobbigaste skorna att ha på sig när man ska besöka tempel. Jag får knappt i foten utan skohorn i vanliga fall, så inte ett supersmidigt val när de togs av och på cirka 10 gånger under dagen.

tempel

tempel

Vi hade en guide med oss som berättade om templen, buddhismens historia och förklarade de olika muralmålningarna och de olika statyernas betydelse. Jag zoonade dock ut från hans knackiga engelska ganska ofta för att titta mig omkring. Som här till exempel på det sjukt fina taket i ett av templen som låg inuti en grotta.

tempel

 

Kommentera

